Branże po I kwartale 2020 – aktualizacja
Euler Hermes przestawia odświeżone dane odnośnie branż oraz ich prognozy na przyszłość.
Podsumowanie branż:
Sektor spożywczy
- Producenci skracają kredyty kupieckie
- Upadłości w 2019 roku: 32 hurtowników żywności, 31 przetwórców żywności (mięsa, piekarnictwo-cukiernictwo, piwo i alkohole, owoce i warzywa, nabiał), 35 producentów artykułów podstawowych między innymi uprawy i hodowla
- Bariery celne
- Nadpodaż towarów rolnych
- Ograniczenia handlu w niedziele
- Rosnąca presja dużych hurtowników
Wyzwania i perspektywy
- Spadek popytu na żywność jak i FMCG (fast-moving consumer goods)
- Straty w wyniku problemów z transportem
- Anulowania zamówień przez HORECA
- Negatywne czynniki czekające na zakręcie: rezultaty w wyniku Brexitu, podatek cukrowy, susza
- Mniejsza siła nabywcza konsumentów – wzrost bezrobocia, chęć powrotu do tańszych produktów
Sektor handlu detalicznego
- Segment detaliczny jest mocno konkurencyjny – głównym czynnikiem, który wpłynął na rentowność był przede wszystkim wzrost kosztów sprzedaży, wzrost płac. Problemy pewnej części odbiorców doprowadziły do tego, aby producenci skrócili kredyty kupieckie w obawie o należności
- Zwiększona ilość opóźnień płatniczych
- Wzrost konsumpcji
- Obniżenie marż w e-commerce (wyprzedaże w celu ratowania płynności)
- Problem dla sklepów w galeriach handlowych – wysokie koszty stałe, trudności w powrocie do wcześniejszych obrotów
Wyzwania i perspektywy
- Sektor najbardziej dotknięty kwarantanną (nawet sprzedaż online nie jest w stanie dorównać sprzedaży stacjonarnej)
- Małe przedsiębiorstwa tracą pracowników w wyniku walki z wielkimi sieciami
- Dystrybucja z udziałem dostaw z Chin może mieć przejściowe problemy z zaopatrzeniem
- Nowa pomoc socjalna: 500+, zwolnienie z podatku do 26 roku życia, wparcie emerytów
Sektor produkcji materiałów budowalnych
- W 2019 roku aż 30 hurtowni budowlanych ogłosiło niewypłacalność
- Małym oraz średnim podwykonawcom udało się uzyskać lepsze wyniki od ich wielkich konkurentów (ich ROS 5–9% vs. 1,2% dużych firm)
Wyzwania i perspektywy
- Kwarantanna przyczyniła się do zwiększenia robótek domowych (remonty), wzrost popytu na sieci budowlane
- Rośnie inwestowanie w koleje (co miało nastąpić dopiero w 2021 r.)
Sektor dystrybucji materiałów budowlanych
- Coraz częściej sieci budowlane przejmują na siebie dystrybucję materiałów, co jest zagrożeniem dla sektora dystrybucji
- Odwrócony VAT w budownictwie jest nadal niepokojąco dużym obciążeniem dla mikro firm i podwykonawców (a jest to 50% wartości rynku)
- Rok 2019 był gorszy od 2018
Wyzwania i perspektywy
- Rosnąca liczba wypowiadanych umów
- Ograniczony dostęp do pracowników
- Lokalni dostawcy zyskają na wyższych kosztach w transporcie
- Trend na zaopatrywanie się za granicą
Transport drogowy
- Rok 2019 był trudny (oczekiwano polepszenia sytuacji w bieżącym roku. Nie przewidziano jednak pandemii…)
- Kontrole na drogach
- Spadające ceny paliw sprzyjały transportowi drogowemu
- Restrykcje w finansowaniu ze strony banków
Wyzwania i perspektywy
- Według szacunków wpływy z transportu spadły w drugiej połowie marca tego roku o 80%
- Liczba przewozów międzynarodowych spadła o 50%
- Aż 20% kierowców osiągnęło już wiek emerytalny, w ciągu kolejnych 10 lat kolejne 20% przekroczy tę barierę
- Kierowcy boją się jeździć – branża narażona na zakażenie się wirusem
Usługi
- Jest to największa grupa według statystyk niewypłacalności polskich firm (według analiz Euler Hermes – 280–290 niewypłacalności)
- Popyt został całkowicie wstrzymany (gastronomia, turystyka, branża urody, cateringowa)
- Ponad 50% udział w PKB
Wyzwania i perspektywy
- Trudny moment dla przetrwania przedsiębiorców
- Wzmożone nakazy pozostania w domu nie polepszają sytuacji firm w sektorze usług
- Rosnący popyt na usługi naprawcze (urządzenia domowe w okresie kwarantanny częściej są używane co skutkuje częstszym psuciem się ich)
- Branża beauty całkowicie wyłączona
- Ciągłe inwestycje w nowe technologie w celu dostarczania produktów/usług konsumentom (problem dla małych firm)
- Zamknięcie klubów sportowych
Farmacja
- Opóźnienia w stosunku do minionego roku o tydzień w spływaniu należności od aptek do dostawców
- Długi aptek potrafią sięgnąć aż 8% wartości należności od nich
Wyzwania i perspektywy
- Spodziewany spadek popytu na obecnie pożądane produkty ochrony osobistej
- Pracownicy szczególnie zagrożeni obecną sytuacją
- Wzrost obrotów w kanale internetowym za sprawą e-recept
- Konsolidacja rynku aptecznego
Sektor kosmetyczno-higieniczny
- Straty są większe przez I półrocze 2019 roku niż w analogicznym okresie 2018 roku
- Mocny nacisk na innowacyjność́ produktu, marketing oraz dystrybucję
- Wyłączona branża beauty
Wyzwania i perspektywy
- Zmniejszenie ilości sprzedawanych kosmetyków
- Ogromny popyt na papier toaletowy, środki dezynfekcyjne, chusteczki higieniczne
- Rośnie konkurencja marek azjatyckich
- Krótkotrwały impuls popytowy na chemię gospodarczą
Opakowania
- Wydłużanie DSO na początku bieżącego roku
- Produkcja opakowań w Polsce rośnie z roku na rok, również na eksport – jego 10% wzrost w 2019 roku
- Proporcje: 50% tworzywa sztuczne, 25% papier, 13% metal, 10% szkło. Bardzo możliwe, iż jest to krótkoterminowa proporcja.
- Stopniowo rosną problemy z logistyką
- Produkcja opakowań zużywa aż 1/3 z 3,5 mln ton tworzyw sztucznych, które są zużywane na rynku polskim
Wyzwania i perspektywy
- Produkcja w Polsce: 6 mln ton opakowań rocznie
- Na tą branżę duży wpływ mają zmiany społeczne (wrażliwość na środowisko itp.)
- Producenci, jeśli chcą wprowadzić nowe opakowania będą zobowiązani do zapłacenia 2 gr/szt za ich zbiórkę i recykling
- Duże nakłady na innowacje i technologię jak i zbieranie i obróbka zużytych opakowań
Części motoryzacyjne
- Euler Hermes nie spodziewa się tu wielkich opóźnień w płatnościach
- Niewypłacalność w 2019 roku wyniosła 5 producentów części i nadwozi oraz 19 dystrybutorów
- Dochód sektora – 150 mld zł
- Branża bardzo konkurencyjna
- Rosnące ceny samochodów
Wyzwania i perspektywy
- Pandemia przyczyniła się do zamknięcia zakładów produkcyjnych i do znacznych ograniczeń
- Spadła liczba zamówień samochodów
- Niepewność w stosunku do nowych technologii
- Rosnący popyt na części