Zarządzanie należnościami
Warszawa
i cała Polska!
Zarządzanie należnościami
wymaga:
Szereg działań związanych z zapobieganiem pojawieniu się przeterminowanych należności które powodują zwiększony koszty obsługi należności co wpływa na płynność.
Celowane i zaplanowane działania pozwalają uniknąć przyjęcia do grona odbiorców korzystających z odroczonych płatności, kredytu kupieckiego, firm, które mogą narazić na straty.
Składowe całego systemu:
- rozpoznanie kontrahenta – przed przystąpieniem do rozmów handlowych, rozpoznanie potencjału.
- W tym punkcie współpraca działów sprzedaży z działami finansowymi przynosi najlepsze efekty. „Sprzedaż” przynosi nieocenioną wiedze z rynku, która porównana z informacjami ogólnodostępnymi i z raportów handlowych daje podstawy do zaaprobowania odbiorcy/udzielenia kredytu kupieckiego;
- przeciwdziałanie wyłudzeniu/podszyciu – weryfikacja poprawności zamówień, stron internetowych odbiorców, potwierdzanie zamówień w centrali kontrahenta. Kradzieży towaru nie da się w 100% zabezpieczyć.
- faktoring – dla chcących mieć szybszy spływ pieniędzy niż udzielony termin płatności. Dodatkowo faktor nadzoruje należności a w przypadku faktoringu pełnego, także informuje ubezpieczyciela o przeterminowaniach;
- ubezpieczenie należności : najważniejszy punkt całego systemu, który zabezpiecza nieoczekiwane zdarzenia;
- windykacja należności: jeżeli już wystąpi przeterminowana należność to należy mieć plan jakie działania wykonujemy. Korzystamy z zewnętrznych biur windykacji, kancelarii? Czy najlepiej jeżeli należność jest ubezpieczona a windykuje ubezpieczyciel w naszym imieniu?