Do tej pory branża motoryzacyjna bardzo dobrze prosperowała w Polsce. Niestety te dobre czasy już minęły. Obecnie pojawiają się problemy z restrykcyjnymi normami emisji spalin, niższym popytem tudzież spowolnieniem gospodarczym. Powoduje to znaczny wpływ na branżę motoryzacyjną.

Wchodzimy w trudny okres ze względu na to, iż sektor motoryzacyjny stał się istotną częścią polskiego eksportu. Polska odpowiedzialna jest za produkcję części motoryzacyjnych, zajmując przy tym miejsce regionalnego lidera. Jak dowiadujemy się z analizy Coface w zeszłym roku eksport części, akcesoriów itp. wyniósł 22,1 mld euro.

Zmniejszająca się aktywność gospodarcza wywiera znaczny wpływ na sprzedaż pojazdów. Według prognozy Coface wzrost gospodarczy podskoczy o 1,3% w Europie Zachodniej w bieżącym jak i w przyszłym roku. Nie jest to najlepszy wynik biorąc pod uwagę dane za rok 2017 gdzie współczynnik ten wynosił 2,3% i 1,7% w 2018 roku. Również parter handlowy Polski – Niemcy, do którego trafia aż 20% eksportu z sektora motoryzacyjnego, możliwe, że będzie rozwijał się zaledwie w 0,8% w tym roku. Dołki pod nogami inwestorów kopią coraz to bardziej restrykcyjne normy dot. emisji spalin, związane z ochroną środowiska.

Przedsiębiorstwa motoryzacyjne muszą nieustannie dostosowywać się do zmian od nich niezależnych oraz dokonywać kosztownych inwestycji w celu uniknięcia nieprzyjemności prawnych.

Magdalena Zielonka