DATA PUBLIKACJI:
10/07/2022
OPUBLIKOWANE PRZEZ:
Magdalena Zielonka

Branże po I kwartale 2020 roku

Kalendarz 2020

Towarzystwo Ubezpieczeniowe Euler Hermes przeanalizowało branże po I kwartale 2020 roku. Problemy gospodarki przed pandemią dotyczyły ciągłego wzrostu/utrzymywania się liczby niewypłacalności firm – niska rentowność przedsiębiorstw.

Podsumowanie branż:

  1. Sektor spożywczy
  • Przeważają tu przedłużone terminy płatności przede wszystkim u dostawców co przekłada się na płynność
  • Nadpodaż̇ towarów rolnych, mocno dotyka to przemysł mleczarski – niskie ceny surowców, co nie pokrywa kosztów uprawy tudzież hodowli
  • Zakaz handlu w niedziele – strzał w małych przedsiębiorców

Wyzwania i perspektywy

  • Spadek popytu na żywność jak i FMCG (fast-moving consumer goods)
  • Negatywne czynniki czekające na zakręcie: rezultaty w wyniku Brexitu, podatek cukrowy, susza
  • Mniejsza siła nabywcza konsumentów – wzrost bezrobocia, chęć powrotu do tańszych produktów
  1. Sektor handlu detalicznego
  • Segment detaliczny jest mocno konkurencyjny – głównym czynnikiem, który wpłynął na rentowność był przede wszystkim wzrost kosztów sprzedaży, wzrost płac. Problemy pewnej części odbiorców doprowadziły do tego, aby producenci skrócili kredyty kupieckie w obawie o należności
  • Zwiększona ilość opóźnień płatniczych
  • Wzrost konsumpcji

Wyzwania i perspektywy

  • Sektor najbardziej dotknięty kwarantanną (nawet sprzedaż online nie jest w stanie dorównać sprzedaży stacjonarnej)
  • Małe przedsiębiorstwa tracą pracowników w wyniku walki z wielkimi sieciami
  1. Sektor produkcji materiałów budowalnych
  • W 2019 roku aż 30 hurtowni budowlanych ogłosiło niewypłacalność

Wyzwania i perspektywy

  • Kwarantanna przyczyniła się do zwiększenia robótek domowych (remonty), wzrost popytu na sieci budowlane
  1. Sektor dystrybucji materiałów budowlanych
  • Coraz częściej sieci budowlane przejmują na siebie dystrybucję materiałów, co jest zagrożeniem dla sektora dystrybucji
  • Odwrócony VAT w budownictwie jest nadal niepokojąco dużym obciążeniem dla mikro firm i podwykonawców (a jest to 50% wartości rynku)

Wyzwania i perspektywy

  • Rosnąca liczba wypowiadanych umów
  • Ograniczony dostęp do pracowników
  • Lokalni dostawcy zyskają na wyższych kosztach w transporcie
  1. Transport drogowy
  • Spadające ceny paliw sprzyjały transportowi drogowemu
  • Restrykcje w finansowaniu ze strony banków

Wyzwania i perspektywy

  • Według szacunków wpływy z transportu spadły w drugiej połowie marca tego roku o 80%
  • Liczba przewozów międzynarodowych spadła o 50%
  • Aż 20% kierowców osiągnęło już wiek emerytalny, w ciągu kolejnych 10 lat kolejne 20% przekroczy tę barierę
  1. Usługi
  • Jest to największa grupa według statystyk niewypłacalności polskich firm
  • Popyt został całkowicie wstrzymany (gastronomia, turystyka, branża urody, cateringowa)

Wyzwania i perspektywy

  • Trudny moment dla przetrwania przedsiębiorców
  • Wzmożone nakazy pozostania w domu nie polepszają sytuacji firm w sektorze usług
  • Rosnący popyt na usługi naprawcze (urządzenia domowe w okresie kwarantanny częściej są używane co skutkuje częstszym psuciem się ich)
  • Branża beauty całkowicie wyłączona
  1. Farmacja
  • Opóźnienia w stosunku do minionego roku o tydzień w spływaniu należności od aptek do dostawców

Wyzwania i perspektywy

  • Spodziewany spadek popytu na obecnie pożądane produkty ochrony osobistej
  • Pracownicy szczególnie zagrożeni obecną sytuacją
  1. Sektor kosmetyczno-higieniczny
  • Straty są większe przez I półrocze 2019 roku niż w analogicznym okresie 2018 roku
  • Mocny nacisk na innowacyjność́ produktu, marketing oraz dystrybucję
  • Wyłączona branża beauty

Wyzwania i perspektywy

  • Zmniejszenie ilości sprzedawanych kosmetyków
  • Ogromny popyt na papier toaletowy, środki dezynfekcyjne, chusteczki higieniczne
  • Rośnie konkurencja marek azjatyckich
  • Krótkotrwały impuls popytowy na chemię gospodarczą
  1. Opakowania
  • Produkcja opakowań́ w Polsce rośnie z roku na rok, również na eksport – jego 10% wzrost w 2019 roku
  • Proporcje: 50% tworzywa sztuczne, 25% papier, 13% metal, 10% szkło. Bardzo możliwe, iż jest to krótkoterminowa proporcja.
  • Stopniowo rosną problemy z logistyką

Wyzwania i perspektywy

  • Produkcja w Polsce: 6 mln ton opakowań rocznie
  1. Części motoryzacyjne
  • Euler Hermes nie spodziewa się tu wielkich opóźnień w płatnościach
  • Niewypłacalność w 2019 roku wyniosła 5 producentów części i nadwozi oraz 19 dystrybutorów

Wyzwania i perspektywy

  • Pandemia przyczyniła się do zamknięcia zakładów produkcyjnych i do znacznych ograniczeń
  • Spadła liczba zamówień samochodów
  • Niepewność w stosunku do nowych technologii

Zachęcamy do głębszej i szerszej analizy Euler Hermes zawartej w linku poniżej.
#zostańwdomu

Magdalena Zielonka

https://www.eulerhermes.com/content/dam/onemarketing/ehndbx/eulerhermes_com/pl_PL/dokumenty/centrum-prasowe/analizy-branzowe/20200415-analizy-branzowe-q1-2020.pdf?fbclid=IwAR0mmys6kXZoYkhekRD2KzhJ7Q2aLOo9BQCvX3qefCd3qAW7JRH8jovWxJQ