DATA PUBLIKACJI:
10/09/2022
OPUBLIKOWANE PRZEZ:
Magdalena Zielonka

Branże po I kwartale 2020 – aktualizacja

Kalendarz 2020

Euler Hermes przestawia odświeżone dane odnośnie branż oraz ich prognozy na przyszłość.

Podsumowanie branż:

Sektor spożywczy

  • Producenci skracają kredyty kupieckie
  • Upadłości w 2019 roku: 32 hurtowników żywności, 31 przetwórców żywności (mięsa, piekarnictwo-cukiernictwo, piwo i alkohole, owoce i warzywa, nabiał), 35 producentów artykułów podstawowych między innymi uprawy i hodowla
  • Bariery celne
  • Nadpodaż towarów rolnych
  • Ograniczenia handlu w niedziele
  • Rosnąca presja dużych hurtowników

Wyzwania i perspektywy

  • Spadek popytu na żywność jak i FMCG (fast-moving consumer goods)
  • Straty w wyniku problemów z transportem
  • Anulowania zamówień przez HORECA
  • Negatywne czynniki czekające na zakręcie: rezultaty w wyniku Brexitu, podatek cukrowy, susza
  • Mniejsza siła nabywcza konsumentów – wzrost bezrobocia, chęć powrotu do tańszych produktów

Sektor handlu detalicznego

  • Segment detaliczny jest mocno konkurencyjny – głównym czynnikiem, który wpłynął na rentowność był przede wszystkim wzrost kosztów sprzedaży, wzrost płac. Problemy pewnej części odbiorców doprowadziły do tego, aby producenci skrócili kredyty kupieckie w obawie o należności
  • Zwiększona ilość opóźnień płatniczych
  • Wzrost konsumpcji
  • Obniżenie marż w e-commerce (wyprzedaże w celu ratowania płynności)
  • Problem dla sklepów w galeriach handlowych – wysokie koszty stałe, trudności w powrocie do wcześniejszych obrotów

Wyzwania i perspektywy

  • Sektor najbardziej dotknięty kwarantanną (nawet sprzedaż online nie jest w stanie dorównać sprzedaży stacjonarnej)
  • Małe przedsiębiorstwa tracą pracowników w wyniku walki z wielkimi sieciami
  • Dystrybucja z udziałem dostaw z Chin może mieć przejściowe problemy z zaopatrzeniem
  • Nowa pomoc socjalna: 500+, zwolnienie z podatku do 26 roku życia, wparcie emerytów

Sektor produkcji materiałów budowalnych

  • W 2019 roku aż 30 hurtowni budowlanych ogłosiło niewypłacalność
  • Małym oraz średnim podwykonawcom udało się uzyskać lepsze wyniki od ich wielkich konkurentów (ich ROS 5–9% vs. 1,2% dużych firm)

Wyzwania i perspektywy

  • Kwarantanna przyczyniła się do zwiększenia robótek domowych (remonty), wzrost popytu na sieci budowlane
  • Rośnie inwestowanie w koleje (co miało nastąpić dopiero w 2021 r.)

Sektor dystrybucji materiałów budowlanych

  • Coraz częściej sieci budowlane przejmują na siebie dystrybucję materiałów, co jest zagrożeniem dla sektora dystrybucji
  • Odwrócony VAT w budownictwie jest nadal niepokojąco dużym obciążeniem dla mikro firm i podwykonawców (a jest to 50% wartości rynku)
  • Rok 2019 był gorszy od 2018

Wyzwania i perspektywy

  • Rosnąca liczba wypowiadanych umów
  • Ograniczony dostęp do pracowników
  • Lokalni dostawcy zyskają na wyższych kosztach w transporcie
  • Trend na zaopatrywanie się za granicą

Transport drogowy

  • Rok 2019 był trudny (oczekiwano polepszenia sytuacji w bieżącym roku. Nie przewidziano jednak pandemii…)
  • Kontrole na drogach
  • Spadające ceny paliw sprzyjały transportowi drogowemu
  • Restrykcje w finansowaniu ze strony banków

Wyzwania i perspektywy

  • Według szacunków wpływy z transportu spadły w drugiej połowie marca tego roku o 80%
  • Liczba przewozów międzynarodowych spadła o 50%
  • Aż 20% kierowców osiągnęło już wiek emerytalny, w ciągu kolejnych 10 lat kolejne 20% przekroczy tę barierę
  • Kierowcy boją się jeździć – branża narażona na zakażenie się wirusem

Usługi

  • Jest to największa grupa według statystyk niewypłacalności polskich firm (według analiz Euler Hermes – 280–290 niewypłacalności)
  • Popyt został całkowicie wstrzymany (gastronomia, turystyka, branża urody, cateringowa)
  • Ponad 50% udział w PKB

Wyzwania i perspektywy

  • Trudny moment dla przetrwania przedsiębiorców
  • Wzmożone nakazy pozostania w domu nie polepszają sytuacji firm w sektorze usług
  • Rosnący popyt na usługi naprawcze (urządzenia domowe w okresie kwarantanny częściej są używane co skutkuje częstszym psuciem się ich)
  • Branża beauty całkowicie wyłączona
  • Ciągłe inwestycje w nowe technologie w celu dostarczania produktów/usług konsumentom (problem dla małych firm)
  • Zamknięcie klubów sportowych

Farmacja

  • Opóźnienia w stosunku do minionego roku o tydzień w spływaniu należności od aptek do dostawców
  • Długi aptek potrafią sięgnąć aż 8% wartości należności od nich

Wyzwania i perspektywy

  • Spodziewany spadek popytu na obecnie pożądane produkty ochrony osobistej
  • Pracownicy szczególnie zagrożeni obecną sytuacją
  • Wzrost obrotów w kanale internetowym za sprawą e-recept
  • Konsolidacja rynku aptecznego

Sektor kosmetyczno-higieniczny

  • Straty są większe przez I półrocze 2019 roku niż w analogicznym okresie 2018 roku
  • Mocny nacisk na innowacyjność́ produktu, marketing oraz dystrybucję
  • Wyłączona branża beauty

Wyzwania i perspektywy

  • Zmniejszenie ilości sprzedawanych kosmetyków
  • Ogromny popyt na papier toaletowy, środki dezynfekcyjne, chusteczki higieniczne
  • Rośnie konkurencja marek azjatyckich
  • Krótkotrwały impuls popytowy na chemię gospodarczą

Opakowania

  • Wydłużanie DSO na początku bieżącego roku
  • Produkcja opakowań w Polsce rośnie z roku na rok, również na eksport – jego 10% wzrost w 2019 roku
  • Proporcje: 50% tworzywa sztuczne, 25% papier, 13% metal, 10% szkło. Bardzo możliwe, iż jest to krótkoterminowa proporcja.
  • Stopniowo rosną problemy z logistyką
  • Produkcja opakowań zużywa aż 1/3 z 3,5 mln ton tworzyw sztucznych, które są zużywane na rynku polskim

Wyzwania i perspektywy

  • Produkcja w Polsce: 6 mln ton opakowań rocznie
  • Na tą branżę duży wpływ mają zmiany społeczne (wrażliwość na środowisko itp.)
  • Producenci, jeśli chcą wprowadzić nowe opakowania będą zobowiązani do zapłacenia 2 gr/szt za ich zbiórkę i recykling
  • Duże nakłady na innowacje i technologię jak i zbieranie i obróbka zużytych opakowań

Części motoryzacyjne

  • Euler Hermes nie spodziewa się tu wielkich opóźnień w płatnościach
  • Niewypłacalność w 2019 roku wyniosła 5 producentów części i nadwozi oraz 19 dystrybutorów
  • Dochód sektora – 150 mld zł
  • Branża bardzo konkurencyjna
  • Rosnące ceny samochodów

Wyzwania i perspektywy

  • Pandemia przyczyniła się do zamknięcia zakładów produkcyjnych i do znacznych ograniczeń
  • Spadła liczba zamówień samochodów
  • Niepewność w stosunku do nowych technologii
  • Rosnący popyt na części